A pozícionált alkotás gyakorlatilag a célpiacod meghatározása.
Biztosan sok tojásfestő él és alkot szerte a világon. De mindenki egyedit és mást készít valamilyen szinten. És nem biztos hogy egy bizonyos festett tojástípus nem más és más célközönséghez szól.
Érdemes elgondolkodni, hogy a saját kézműves, alkotóművészi hivatásodban, hobbidban, szenvedélyedben el tudsz-e különíteni olyan vizszonylag jól körülhatárolt "alkotástípusokat" (jaj de csúnya szó művészettel összefüggésben...!, de hát ez van. Marketing nélkül nincs eladás!) amik más és más célközönséghez szólnak jobban, amit mások és mások vásárolnak inkább, ami másoknak tetszik jobban.
Mondok egy példát: Én mondhatom magamról, hogy otthon kreatívkodó kismamák számára szeretnék üvegfestett mintákat gyerekmintákat készíteni - én tanítom meg őket erre, hogy együtt a kicsivel kiélhessék a kreatívság iránti vágyukat, díszítsék együtt a gyerekszobát, alkossanak együtt, a gyerek addig is elfoglalja magát... vagy készíthetek prémium kategóriás festmény reprodukciókat üvegre a vagyonosabb rétegnek.
Festhetek modern lakásbelsőkbe fiatalos enteriőrökbe illő képeket és lakáskiegészítőket, de készíthetek hagyományőrző, népi motívumokkal díszített tárgyakat is.
Megszólíthatom az óvodáskorú gyerekeket vagy azok szüleit, vagy az intézményeket (ovikat bölcsiket) a tárgyaimmal, de megcélozhatom a termékkínálattal a jól menő nagyobb cégeket is (repiajándékokkal).
Mindegyik esetben más a célcsoport akiknek inkább szólok, akiknek inkább készítek és akiknek inkább eladok. Persze ezek nem színtiszta elkülönülések, nincs vegytiszta vásárlói réteg - épp azért nincs, mert alkotóművészetről beszélünk és művészi szépségről. A szépség pedig már csak szubjektív ugye...
De lehetsz
te a százezredik tojásfestő a piacon, ha TE VAGY AZ A TOJÁSFESTŐ, aki
kifejezetten az óvodás korosztály számára alkot egyedi mesefigurás
tojáscsodákat és őket szólítja mestersége bemutatóján való részvételre!
Lehetsz
te a milliomodik csipkeverő, ha TE VAGY AZ A
CSIPKEVERŐ, aki városi igényes
nőknek tervez a nagyvárosi miliőbe, trendi enteriőrökbe illő eklektikus
terítőket, ágytakarókat, aki a hagyományos népit kombinálja a modernnel, az
újjal.
Például ha a lakberendezéshez
köthető a hobbid, akkor készíthetsz csak retro kedvelők, vagy természetkedvelők
számára lakáskiegészítőket.
Ha festesz,
készíthetsz kifejezetten csak vallásos tematikájú képeket.
Ha ékszerkészítő vagy
alkothatsz merész ékszereket az extravaganciát kedvelőknek, vagy szolid
bizsukat a visszafogott nőknek.
Vagy lovagold meg a
célközönséged egyéb – akár demográfiai jellemzőjét - modern nagyvárosi
nők, vagy fiatal kamasz lányok, vagy rockerek ékszergyára…stb. stb.
Jó példa erre Panyi Zsuzsi esete: ő azt vallja magáról hogy igényes, modern nőknek készít egyszerű, de elegáns ékszereket. (Más kérdés, hogy szerintem a weblapja külleme, dizájnja nem ezt sugallja, hanem egy a fiatalabb és bohóbb, merészebb korosztályt...de tagadhatatlan, hogy a dolog működik és elég jól csinálja.)
Ez azért nagyon jó, mert bár tűnhet úgy, hogy így kisebb réteghez szólsz - de valójában azokhoz viszont hitelesebben szólsz, akikre jobban koncentrálsz, ízlésükbevágóbb termékkel rukkolhatsz elő számukra, ha az ő fejükkel gondolkozol, az ő stílusukat, szükségeleteiket, vágyaikat elégíted ki jobban.
Az a fajta jól megfogott és jól kommunikált "beazonosíthatóság", ami egyedivé és jól megjegyezhetővé tesz téged ezen az alkotóművészeti "piactéren" az pedig megtéríti számodra azt a hasznot, amit esetleg elvesztesz a "nem mindenkit egyszerre célzó" kínálatoddal. Egyszerűen jobban tudnak azonosulni a kínálatoddal, és azt érzik, hogy te vagy az ő személyre szabott "tojásfestőjük, csipkeverőjük, festőjük, bőrdíszművesük" stbstb.
Mivel az igényeiknek megfelelőbb kínálatot társz eléjük, jobban tudnak a portékáid "szellemével" azonosulni, és mivel nálad találják meg a számításaikat e téren, megbízhatóbbnak fognak érezni másoknál. Ez pedig már maga a bizalom.
Mivel az igényeiknek megfelelőbb kínálatot társz eléjük, jobban tudnak a portékáid "szellemével" azonosulni, és mivel nálad találják meg a számításaikat e téren, megbízhatóbbnak fognak érezni másoknál. Ez pedig már maga a bizalom.
Ha bizalom - akkor kötődés - ha kötődés - akkor hűség.
Ha hűség - akkor vissza-visszatérő vásárló...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése